Čištění lambda / kyslíková senzorů. Úloha lambda sondy.

Lambda senzor (nebo lambda sonda), je umístěn ve výfukovém systému proti proudu snímače katalyzátoru. Kyslíkový snímač informuje počítač (ECU) motoru o obsahu kyslíku ve výfukových plynech. Na základě toho, počítač určí množství vstřikovaného paliva od vstřikovačů do válce tak, že poměr vzduch-palivo je přesně 14,7 dílů vzduchu na 1 díl paliva. Lambda sonda reguluje spotřebu paliva a snižuje emise. Nové standardy znečištění vyžadují druhou lambda sondu umístěnou za katalyzátorem, aby určovala jeho účinnost. Po určitém počtu najetých kilometrů je sonda znečištěná. Obvykle po asi 100 až 150 tisíc kilometrech by Lambda sonda měla být vyměněna, protože začíná měřit nesprávné hodnoty. Výměna stojí mezi 100 a 200 eur za jeden kus, ale v některých vozidlech jsou 2 nebo 4 kusy.

Náležitou činností všech senzorů ve vozidle se prodlouží životnost lambda sondy. Například v případě, že průtokoměr má problém, nebo je znečištěný vzduchový filtr, pak to není možné určit skutečný přijímaný vzduch do motoru. To způsobuje vstřikování více či méně paliva. V případě, že směs je příliš bohatá, Lambda sonda je znečištěna a ukazuje odchylky. V nejhorším případě můžete vidět kontrolku na palubní desce "Check Engine". Jízda motorových vozidel ve městě a nekvalitní pohonné hmoty mohou také způsobovat poškození sondy.