Hlavní prioritou v oblasti navrhování a provozu moderních motorů je řešení emisí výfukových plynů. Pro benzínové motory je problém vyřešen dávno. Katalyzátory, které používají jsou účinné a levné, ale dieselové motory jsou trochu složitější. To je důvod, proč výrobci pro dieselové motory vyvinuli tzv "filtr částic" - DPF (filtr pevných částic) nebo FAP (filtry à particules). Filtr pevných částic, známý jako DPF nebo FAP filtr je nainstalován ve většině dieselových automobilů a jeho funkce je vylučovat saze z výfukových plynů, pokud projdou přes motor.

Proces regenerace je zajišťován zvýšením teploty v něm, aby se škodlivé částice spálili mnohem efektivněji. Proces je obvykle řízen počítačem v autě. Existují tři druhy regenerace - aktivní, pasivní a nucená regenerace. Problém způsobuje provoz při nízkých otáčkách motoru. Bez zatížení má výfukový výstupní filtr katalyzátoru mnohem nižší teplotu než je potřebná k vypálení sazí.